Inici » Notícies » Xerrada el Thyssen Andorra a casa teva : Els paisatges del segle d’or holandès

Xerrada el Thyssen Andorra a casa teva : Els paisatges del segle d’or holandès

Avui, el director artístic del Museu Carmen Thyssen Andorra, Guillermo Cervera, dedica el seu discurs a un estil artístic completament diferent, la pintura holandesa del segle XVII, també anomenada “segle d’or”, conseqüència i testimoni d’un període d’apogeu creatiu. A través de les obres del famós Jan Josephsz Van Goyen, que forma part de l’exposició “INFLUENCERS en l’art. De Van Goyen al Pop Art ”, a més d’altres figures importants d’aquest estil, us convidem a submergir-vos a Holanda tal com la van conèixer Vermeer i Rembrandt, fa quatre segles.

Caracteritzada per una gran estabilitat política, social i econòmica, Holanda va viure al segle XVII un període de prosperitat, en la què la creació artística es va veure empesa a desenvolupar-se, dinamitzant el mercat de l’art ja present.  Com a país predominantment calvinista, la gran pintura de història i de religió, que ocupa el primer pla a la resta d’Europa, no és tant popular a Holanda deixant espai per al desenvolupament d’altres gèneres pictòrics com el retrat, la natura morta i el paisatge.

Molt apreciat pel públic holandès, el paisatge és un gènere important que ja no juga un paper secundari en les representacions, sinó que es converteix en el centre de les escenes. Caracteritzat per una línia d’horitzó baixa i la importància donada al cel, els mestres holandesos com Van Goyen o Jacob Van Ruisdael, representen una naturalesa realista, lluminosa, basada en esbossos elaborats de cara a la natura, amb l’objectiu de fer visible l’atmosfera humida d’aquestes vistes típicament nòrdiques, que descrivim avui com a art “tonal”.

Un altre tipus de paisatge popular del barroc holandès és la marina. Els ambients marítims o aquosos són populars en la pintura no només perquè són representatius d’un país fort en termes comercials i militars, sinó perquè il·lustren un repte tècnic per als pintors, dels quals podem citar Jan Van Capelle i Jan Van de Velde. Entre el paisatge i les marines, aquestes obres ens permeten avui en dia admirar les habilitats i el domini holandès, que ofereix a l’espectador la representació d’un món real i visible constel·lats de significats espirituals.

El Segle d’Or holandès influirà moltes generacions d’artistes, des dels pintors romàntics anglesos famosos com John Constable i William Turner, fins a l’Escola de Barbizon i, posteriorment, el moviment impressionista.