Inici » Notícies » Visita guiada: Darío de Regoyos i Valdés “El pas de tren” 1902

Visita guiada: Darío de Regoyos i Valdés “El pas de tren” 1902

El Museu Carmen Thyssen Andorra us proposa aquesta setmana una nova visita guiada d’una obra particular de l’exposició “INFLUENCERS en l’art. De Van Goyen al Pop Art”, que podreu escoltar des de casa.

Avui, el Museu Carmen Thyssen Andorra us convida a descobrir “El pas del tren”, 1902, de l’artista Darío de Regoyos i Valdés, que forma part de la col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza.

Nascut a Ribadesella l’1 de novembre de 1857 i mort a Barcelona el 29 d’octubre de 1913, Darío de Regoyos i Valdés és un dels màxims representants de l’art modern i més concretament de l’impressionisme i del neoimpressionisme a Espanya. Tot i que el seu pare no recolzava la idea que el seu fill seguís en una carrera artística, el jove Darío va començar la seva formació a l’Acadèmia de Belles Arts de Madrid sota l’ensenyament del gran paisatgista Carlos de Haes, per desprès continuar el seu aprenentatge a París i finalment a Bèlgica. Va ser llavors quan realment va descobrir l’avantguarda, convertint-se  en un membre de diversos grups independents com L’Essors, i posteriorment Les Vingt, del qual va ser un dels fundadors.

Va ser en aquest moment quan Regoyos va desenvolupar un estil i un llenguatge propi, en contra de les convencions acadèmiques, a imatge de La Libre Esthétique, un altre cercle artístic de l’avantguarda belga amb el qual l’artista era proper. Influenciat per les grans figures de l’art modern francès com Paul Seurat, es va inscriure sota la línia del puntillisme abans d’interessar-se als paisatges amb tons foscos, tan característics del pintor.

Com a artista hostil a l’estil oficial i habituat al Salon dels Independents, va encarnar ràpidament el vincle més directe entre l’avantguarda europea i la pintura espanyola, convertint-se en una de les inspiracions per les joves generacions de pintors que formaran el famós Modernisme.

Profundament lligat al País Basc, l’artista aprecia la llum moderada que deixa el camp obert a variacions de tons, així com a temes ferroviaris dels quals farà unes quantes representacions. De Regoyos inclou el moviment en les seves obres, sobretot a través del treball del núvol de fum que emeten els trens que surten, il·lustrant una vida quotidiana en la que natura i modernitat conviuen.