Inici » Notícies » Novetats : Restauracions taula de reforç i neteja

Novetats : Restauracions taula de reforç i neteja

Avui, el Museu Carmen Thyssen Andorra us proposa descobrir un nou secret que s’amaga en l’exposició “INFLUENCERS en l’art. De Van Goyen al Pop Art” a través de l’obra “Sortida de la lluna a la riba del riu Oise”, 1874, de l’artista francès Charles-François Daubigny.

Considerat juntament amb Gustave Courbet, com un artista de transició entre el romanticisme i l’impressionisme, Charles-François Daubigny forma part de l’escola de Barbizon. Aquest gran centre artístic de la segona meitat del segle XIX és principalment conegut per les seves representacions de la natura aplicant la tècnica del plein air.

Tanmateix, la conservació dels paisatges impregnats de poesia de Daubigny així com el seu treball dels efectes de contra-llum continua mantenint-se gràcies a diferents restauracions, en aquest cas el reforçament de la taula pintada i la neteja de l’obra.

El reforç de les pintures és una tècnica de restauració coneguda des de fa segles i que s’aplica als mateixos suports de les obres. Aquesta intervenció, que té com a objectiu mantenir i enfortir el suport, és necessària quan les bases pictòriques de les obres (generalment llenç o fusta) s’alteren o es modifiquen a causa del pas del temps o segons el seu entorn. Com a resultat, la taula s’estabilitza evitant el deteriorament dels pigments.

Davant el cas d’alteració de la base pictòrica i en funció de la seva gravetat, els restauradors, per tant, tenen diverses possibilitats d’intervenció. Per les deterioracions més severes, es pot reduir els formats de les obres, transposar-les a un altre suport, o doblar el llenç.

En el cas de l’obra de Daubigny, els restauradors van posicionar reforços de fusta en la part superior de l’obra per tal d’evitar els moviments del llenç i doncs preservar de manera preventiva la pintura a sobre.

La segona etapa de la restauració és la neteja. Aquesta operació, que pot anar de l’eliminació de la pols fins a la purificació química de les obres permet treure la brutícia, la contaminació o l’excés d’humitat de la superfície per evitar danys irreversibles.

Gràcies a aquestes accions dels restauradors, aplicades en exclusivitat per l’exposició “INFLUENCERS en l’art. De Van Goyen al Pop Art”, els visitants segueixen gaudint de l’obra “Sortida de la lluna a la riba del riu Oise”, 1874 de Charles-François Daubigny en les millors condicions.