Inici » Notícies » Visita guiada : Ramon Martí i Alsina, “El torrent d’Argentona” c. 1870-1880

Visita guiada : Ramon Martí i Alsina, “El torrent d’Argentona” c. 1870-1880

Des del Museu Carmen Thyssen Andorra us proposem una nova visita guiada de “INFLUENCERS en l’art. De Van Goyen al Pop Art”.
Avui us convidem a descobrir “El torrent d’Argentona” c. 1870-1880 de Ramon Martí i Alsina, de la Col·lección Carmen Thyssen-Bornemisza.
Nascut el 1826 i mort el 1894, Ramon Martí i Alsina és un dels màxims representants de la pintura realista catalana i un dels precursors de la pintura de paisatges moderna. Seguint la voluntat de la seva família, va començar a estudiar filosofia, mentre assistia a classes nocturnes a l’escola Llotja, on era alumne de Claudi Lorenzale i de Lluís Rigalt.

Tot i això, la seva modernitat no es limita només a la pintura. Entrant a formar part del nucli docent de l’Escola de la Llotja, Martí i Alsina es distingirà pel seu mètode d’ensenyament que, sempre d’acord amb els seus ideals realistes, impulsarà els  estudiants a desenvolupar un estil personal. Mestre estimat i respectat va ser, no obstant això, desposseït del seu càrrec a causa dels seus compromisos polítics, en particular per la seva hostilitat envers la Constitució Amadeista, que es va negar a acceptar. Malgrat tot, romandrà en la història de l’art com el mestre de les figures més importants de la pintura catalana moderna com Joaquim Vayreda, o Modest Urgell.

Inspirat inicialment pel romanticisme, Martí i Alsina viatja a París el 1855. Va ser allà on va descobrir l’obra de Gustave Courbet, fundador de l’escola Barbizon. Convertit en un fervent admirador d’aquests nous conceptes que defensen la realitat empírica del paisatge, aquest període serà decisiu i marcarà l’estil del pintor, dels seus deixebles i de la història de l’art.

Ramón Martí i Alsina és un pintor prolífic, que s’aproparà a tots els gèneres. Com a defensor de la realitat com a única font d’inspiració, és en els paisatges i les marines on més destaca. Caracteritzat pel seu domini de les composicions i dels colors, observa la natura amb deteniment per captar el més objectivament possible els efectes canviants de la llum i les impressions atmosfèriques.

Artista polifacètic, Ramón Martí i Alsina seguirà els moviments emergents de l’època, cosa que el convertirà en una figura omnipresent a nivell artístic tant durant la seva vida com després de la seva mort. El seu llegat perdurarà en el temps a través de la producció dels seus estudiants i dels ideals i conceptes que va introduir a Catalunya.