Inici » Notícies » Visita Guiada: Lluís Graner i Arrufí “Nenes a la llum d’un fanal”

Visita Guiada: Lluís Graner i Arrufí “Nenes a la llum d’un fanal”

Des del Museu Carmen Thyssen Andorra us proposem una nova visita guiada de “INFLUENCERS en l’art. De Van Goyen al Pop Art”.
Avui us convidem a descobrir “Nenes a la llum d’un fanal” s/d de Lluís Graner i Arrufí, de la Colección Carmen Thyssen-Bornemisza i que podeu escoltar-la des de casa!

El pintor realista català, va entrar a l’Escola de la Llotja el 1883 on va ser alumne d’Antoni Caba qui li ensenyà a captar el realisme de les figures i l’ús dels colors en les composicions, i de Benet Mercadé en el dibuix. Arrel dels seus estudis, aconsegueix una beca per anar a estudiar a Madrid on estudià i copiar als grans mestres del Museo del Prado, influències que sempre formaran part en les obres de Graner.

Després d’aquesta experiència, decideix realitzar un viatge a París on s’envoltà de les novetats i nous corrents artístics de la gran capital. Aquest viatge va obrir-li les portes a realitzar exposicions arreu del món i començà a implantar un estil personal i únic retratant a les persones més desfavorides o amb elements de crítica social, aplicant la tècnica del clarobscur amb contrastos de llum intensos. Fent que d’aquesta manera, el seu realisme esdevingués, molt sovint, cap al tenebrisme, sobretot en ambients nocturns on la influència de Goya és palpable.

Lluís Graner va decidir abandonar la pintura per crear el seu propi negoci, una sala d’espectacles anomenada Sala Mercè, ubicada a la Rambla i inaugurada el 3 de novembre de 1904. En aquest projecte va poder comptar amb l’ajuda del seu ben amic Antoni Gaudí, amb qui va establir una gran amistat, qui li va dissenyar i decorar la sala sota el concepte de “local d’art integral” amb tendències wegnerianes. La Sala Mercè consistia en un local de teatre i cinema en la que va incorporar el cinematògraf, tan popular als Estats Units. Malauradament, Graner va haver que tancar la sala per motius econòmica.
El seu paper, tant en el món de l’art com en el del cinema, ha sigut una part important fins al dia d’avui.