Inici » Notícies » Visita guiada: Joaquim Vayreda “Paisatge amb ramat d’ovelles” c. 1881

Visita guiada: Joaquim Vayreda “Paisatge amb ramat d’ovelles” c. 1881

El Museu Carmen Thyssen Andorra us proposa aquesta setmana una nova visita guiada de l’exposició “INFLUENCERS en l’art. De Van Goyen al Pop Art”.

Avui us convidem a descobrir “Paisatge amb ramat d’ovelles” c. 1881 de l’artista Joaquim Vayreda i Vila. Obra que forma part de la col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza i que podreu escoltar des de casa.

El pare de Joaquim Vayreda, coneixedor de les aptituds del seu fill, el matriculà de ben petit a l’Escola Pública de Dibuix d’Olot. Mès tard, Vayreda continuarà la seva formació al costat d’un dels mestres paisatgistes més importants de Catalunya: Ramón Martí i Alsina.
L’estil de Joaquim Vayreda quedarà fortament influenciat per Martí Alsina, realitzant un estudi anatòmic del paisatge i seguint de ben a prop les característiques de l’escola de Barbizon.

Posteriorment, la seva obra es veurà influenciada per els corrents artístiques de França, i en la seva estada a la capital coneixerà l’obra de Camille Corot, Millet, Théodore Rousseau i Daubigny, fent que la seva pintura evolucioni cap a l’aproximació a l’impressionisme. La inquietud artística i fama de Vayreda el portaràn a fundar el Centre Artístic d’Olot, nucli de l’anomenada Escola d’Olot de pintura.

En l’obra “Paisatge amb ramat d’ovelles”, Vayreda realitza una execució vigorosa que reforça el caràcter espontani del paisatge. La seva factura esbossada i suggeridora conforma l’obra amb gran economia formal, eludint la descripció detallada en benefici de la impressió de conjunt.

Al començament dels anys vuitanta, els paisatges amb ramats d’ovelles que Joaquim Vayreda va pintar van tenir un gran èxit de crítica i públic. A la burgesia dels primers anys de la Restauració li agradava aquesta visió humanitzada i positiva del món rural i de la natura, i així va donar a conèixer la seva obra entre la burgesia catalana del moment, que la va valorar i començaren a comprar els seus quadres.

Proper als sentiments dels artistes romàntics, les seves obres transmeten un lirisme intimista que van caracteritzar el realisme poètic de Vayreda com un dels trets més admirats, convertint-se en un dels més destacats paisatgistes catalans del segle xix.