Inici » Notícies » Novetats : Restauracions reflectografia infraroja

Novetats : Restauracions reflectografia infraroja

Avui el Museu Carmen Thyssen Andorra us proposa descobrir un nou secret que s’amaga en l’exposició “INFLUENCERS en l’art. De Van Goyen al Pop Art” a través de l’obra “ Paisatge de dunes amb cabanya i figures”, 1629, de l’artista del segle d’or holandès, pioner del paisatge “tonal” Jan Josefsz Van Goyen.

Treballant sobre els colors de les seves creacions, l’artista limita la seva paleta als marrons, ocres i verds, aconseguint representar més que un simple paisatge, la llum i l’atmosfera representatives del clima holandès. Però quin va ser exactament el procés de creació ? Quin és l’origen de “ Paisatge de dunes amb cabanya i figures” ? La resposta es pot trobar amb la tècnica de reflectografia infraroja.

Que és i per què serveix la reflectografia infraroja ?

La reflectografia infraroja és una tècnica aplicada pels restauradors per revelar l’estat intern de l’obra ; en particular gràcies a la radiació emesa per la càmera d’infrarojos capaç de travessar la capa pictòrica, revelant els gruixos subjacents de la pintura.

Aquesta operació posa a la llum el desenvolupament del pensament de l’artista a través el dibuix preparatori, columna vertebral de qualsevol obra, ara visible. Per tant, és possible veure la recerca gràfica del pintor, així com les seves modificacions, les supressions o les construccions de les composicions, en altres paraules els primers passos de l’obra final.

Com la creació del dibuix, l’infraroig també descriu el procés de creació de l’obra tot revelant pistes sobre les tècniques utilitzades, els materials i fins i tot les eines. Igual que una finestra oberta sobre el que hauria de ser invisible, la reflectografia permet finalment donar respostes a qüestions relacionades amb els peritatges, o fins i tot les atribucions.

L’aplicació de la reflectografia infraroja va permetre descobrir, en exclusivitat per l’exposició “INFLUENCERS en l’art. De Van Goyen al Pop Art”, l’estructura inicial, el dibuix preparatori de l’obra “Paisatge de dunes amb cabanya i figures” efectuat al carbó, ara fa quatre segles.